Aanrader: De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry

Het boek waar ik in 2012 het meest van genoten heb is ‘De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry‘ van Rachel Joyce. Ik las het laatste stuk opgekruld op de bank, rond middernacht, terwijl het buiten keihard regende en er ergens in een park verderop ondanks het noodweer toch vuurwerk afgestoken werd. De tranen biggelden over mijn wangen. Het was jaren geleden dat ik huilde om een boek. 

imageHarold Fry, een saaie man die nooit zijn gevoelens laat zien of eens uit de band springt, krijgt op een dag het bericht dat een oud-collega op sterven ligt. Hij schrijft haar een brief en gaat deze posten, maar besluit op weg naar de brievenbus om haar lopend te bezoeken. Onvoorbereid begint hij aan een wandeltocht die hem door heel Engeland leidt. Hij ontmoet de meest wonderlijke types, maar komt vooral zichzelf heel hard tegen. Langzamerhand leer je Harold kennen en ontvouwt zich een prachtig, ontroerend en ook erg grappig verhaal.

Als je genoten hebt van ‘De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween‘ van Jonas Jonasson, dan ga je zeker graag op pad met Harold Fry. Op Twitter las ik dat ‘Waarom Ferdinand niet lang alleen bleef’ van Barbara Constantine een boek in dezelfde categorie is. Die gaat op mijn te lezen-lijstje!

Geef een reactie

