Tip! Mr. Penumbra’s 24-Hour Bookstore

Robin Sloan vond ik in de Tapestry-app. In Tapestry vind je verhalen waar je al tappend doorheen gaat. Zo bepalen de schrijver en de lezer samen het tempo van het verhaal. Ik heb een oud blogje omgebouwd tot een tap essay: ‘Niet gemist‘ heet het.

Robin Sloan schreef ‘Fish’, een essay over de vluchtigheid van een like of fave op het internet. Dat je pas echt laat zien dat je iets leuk vindt wanneer je terugkomt: “To love is to return”. 

image

Nieuwsgierig naar meer werk van Sloan vond ik zijn boek ‘Mr. Penumbra’s 24-Hour Bookstore’. Een boek naar mijn hart, want het gaat over een oude boekwinkel, ereaders, technologie, raadsels, mysteries en een zoektocht naar het eeuwige leven.

image

Clay, de hoofdpersoon, zit werkloos thuis door de recessie. Puur toevallig krijgt hij een baantje in de ietwat vreemde boekwinkel van Mr. Penumbra. Daar staan boeken die niet verkocht worden, maar wel opgehaald worden door een vaste groep vreemde bezoekers. Langzamerhand ontrafelt Clay het raadsel van de boekwinkel en komt terecht in een avontuur vol boeken, letters, oude geheimen en grote belangen. 

Ik werd vanaf de eerste bladzijde meegesleurd in het verhaal en heb het boek in een ruk uitgelezen. Ik heb het ebook gekocht, maar het papieren boek staat nog op mijn verlanglijstje. Het heeft namelijk een glow in the dark-omslag!

Geef een reactie

