Mijn favoriete (jeugd)boek allertijden #50books

Ik groeide op in Smilde, een klein dorp in Drenthe. De bibliotheek in Smilde valt behoorlijk op in de buurt: het gebouw heeft een aantal gekke punten op het dak. Die hebben trouwens geen enkel doel, behalve puntig zijn.  

image

Dat ik een letterverslinder zou worden stond al vast toen ik slechts 3,5 jaar oud was. Met behulp van een stapel tijdschriften en Sesamstraat, dat elke dag een letter van het alfabet behandelde, leerde ik mezelf lezen. De bibliotheek werd in mijn jeugd dan ook al snel een van mijn favoriete plekken. Ik las alles wat los en vast zat en werkte me met een sneltreinvaart door de kinderafdeling heen.

Mijn favoriete periode was de zomervakantie: dan mocht je het dubbele aantal boeken lenen. In plaats van vier boeken, mocht je er dus acht mee naar huis nemen. En aangezien ik een zusje had, werden er elke zomervakantie zestien boeken naar huis gesleept. Eenmaal thuis gooide ik mijn bed vol met alle kussens die ik in huis kon vinden, sloot de gordijnen en verdween in de verhalen. 

De kinderafdeling van de bibliotheek in Smilde was niet erg omvangrijk. Ik was dan ook al snel door alle interessante boeken heen. Veel boeken las ik daarom meer dan eens. Eén boek heb ik maar liefst negen keer gelezen. Het is mijn favoriete boek aller tijden. Matilda van Roald Dahl. 

image

Matilda is een leergierig meisje dat graag leest en ik herkende mezelf in haar. Maar Matilda kon iets wat ik ook erg graag zou willen kunnen, maar nooit onder de knie heb kunnen krijgen: ze kon toveren! Als ze al haar energie samenbalde en zich concentreerde op een voorwerp, dan kon ze het laten bewegen, vliegen, dansen. Met haar speciale krachten gaf ze haar vreselijke familie een koekje van eigen deeg en leerde ze het verschrikkelijke schoolhoofd een lesje. 

Negen keer verdween ik in het verhaal van Matilda en de verfilming heb ik ook al een aantal keren gezien. Hoewel het meisje in de film totaal niet past bij de Matilda in mijn hoofd. Natuurlijk las ik meer boeken van de geweldige Roald Dahl: De GVR, De heksen, Gruwelijke rijmen, Sjakie en de chocoladefabriek. Maar Matilda is altijd mijn absolute favoriet gebleven.

Dit blog is een antwoord op vraag 1 van #50books, een initiatief van Peter Pellenaars. Elke zondag stelt hij een nieuwe boekenvraag waar iedereen op zijn of haar manier een antwoord op mag geven. Alle reacties worden verzameld op zijn blog.

Geef een reactie

