Rust, regelmaat en reinheid: helemaal zo gek nog niet

‘Breathe. Be… Be still.’ staat er sinds een week in zwarte plakletters van vilt op mijn slaapkamermuur. Recht boven het hoofdeinde van mijn bed. En nee, ik ben niet bang dat ik vergeet om adem te halen en om te vallen, zoals in het grapje met het domme blondje dat naar de kapper gaat met een koptelefoon op. Deze drie woorden symboliseren hoe ik in het leven wil staan: rustig, met aandacht voor het hier en nu en zonder overbodige ballast.

Begin vorig jaar was ik het schoolvoorbeeld van precies het tegenovergestelde: ik was overdreven bang, bang voor alles eigenlijk en daardoor ontzettend gespannen. En die combinatie maakte me doodmoe en paniekerig. Ik probeerde eerst een tijdje heel hard te negeren dat het niet zo goed ging, maar ‘helaas’ werken lijf, hart en hoofd nogal nauw met elkaar samen. Omdat ik niet naar mijn hart en hoofd luisterde, schakelden zij ten einde raad ‘lijf’ in. Door alles stress kreeg ik pijn in mijn schouders, nek en hoofd, verdween mijn eetlust en gooide ik het beetje dat ik at eruit, voelden mijn maag en darmen alsof ze compleet in de knoop zaten en was ik steeds duizelig. Werken werd steeds lastiger, rustig alleen thuis zijn lukte ook niet, kortom: big time drama.

Lang verhaal kort: die dip heb ik overwonnen en in dat proces ontstond er meer aandacht voor mijn lichaam, hoofd en hart. Ze hadden flink van zich laten horen en ik heb beloofd hen niet meer te negeren. Met een gezond eetpatroon en een actieve levensstijl heb ik al veel meer rust in lijf en leden gekregen. Dat ik dat niet alleen zelf ervaar, maar dat ik dat ook uitstraal, bevestigde de whatsapp van vriendin J. gisteren: haar man had mij al lange tijd niet meer gezien en gaf na onze ontmoeting aan dat hij mij een stuk rustiger vond. Zo fijn! Die rust wil ik graag koesteren én uitbreiden. De volgende stap is voor mij: het versimpelen van mijn leven. Daar heb ik de laatste maanden al wat stappen in gezet. En terwijl ik vrolijk doorstapte, kwam ik het blog van Leo Babauta tegen: Zenhabits.

“Zen Habits is about finding simplicity in the daily chaos of our lives. It’s about clearing the clutter so we can focus on what’s important, create something amazing, find happiness.”

Ha, precies wat ik zocht, Leo! Omdat er zo ontzettend veel inspirerende artikelen op de site staan, besloot ik het simpel te houden en te beginnen bij ‘start‘. Tot nu toe zijn dit de stappen naar een simpeler leven die ik gezet heb, sommige zijn geïnspireerd door Zenhabits, anderen heb ik helemaal zelf bedacht (it’s amazing!):

  • elke dag afwassen. Dat scheelt uren tijd aan het bestrijden van afwasmonsters van gigantisch formaat en geeft rust en overzicht in de keuken. Ik doe de afwas meestal ’s avonds, laat dat drogen op een afdruiprek en ruim het ’s ochtends op.
  • elke avond de dagelijkse troepjes opruimen. Dus geen rondslingerende schoenen, jassen, tassen, post, boeken, tijdschriften meer. Alles wordt ’s avonds netjes op zijn eigen plek neergelegd.  ‘Let niet op de rommel!’ is verleden tijd en het scheelt zo een uur opruimen in het weekend.
  • het huis ontdoen van rotzooi en overbodige spullen. Dat pak ik stap voor stap, kast voor kast aan. Elke kast maak ik helemaal leeg en bij elk item vraag ik me af of ik het nog gebruik, nodig heb of dat het simpelweg waarde voor me heeft. Zo niet: dan gaat het bij het vuilnis, naar de kringloop, op Marktplaats of ik geef het weg. Ik ben inmiddels vier kasten verder en het voelt goed om te zien dat mijn huis steeds leger wordt. Ik weet weer wat ik precies heb en waar het staat. Resultaat: overzicht in huis en weer iets meer rust in mijn hoofd.
  • elke dag om 6.00 uur opstaan. Deze gewoonte is volledig Leo’s schuld. Ik las ‘10 Benefits of Rising Early, and How to Do It‘ en dacht: waarom niet? Zo wilde ik al maanden en maanden graag meer schrijven, maar ik vond er de tijd niet voor en was ’s avonds vaak te moe om nog iets op papier te krijgen. Smoesjes, smoesjes. Tijd moest ik zelf maken. Dus zet ik de wekker vroeger en heb ik automagisch 2,5 uur (!) de tijd voor ik op de fiets moet stappen. En die 2,5 uur voelen als bonustijd: het is nog heerlijk stil (uniek in mijn wijk…), ik ben nog maar net wakker en heb nog niets aan mijn hoofd en heb rust om te schrijven, wat yoga te doen en rustig te ontbijten. Het is pure luxe. En ja, als het even kan, sta ik ook in het weekend om 6.00 uur op.
  • de t.v. verkocht. Ook afgekeken van Zenhabits. Met mijn drukke sportschema stond de t.v. toch al redelijk ongebruikt in de hoek en als ik dan wel eens op de bank hing, keek ik programma’s waar ik ook heel goed zonder kan. Ik liet op mijn werk mijn voornemen om de t.v. te verkopen vallen en een collega wilde hem wel overkopen. Dat maakte de stap meteen een stuk eenvoudiger en nog geen week later was hij weg. Resultaat: veel meer ruimte in de woonkamer doordat ik de indeling van de meubels compleet om kon gooien (yogaspace!) en ik kies nu gemakkelijker voor activiteiten die ik echt waardevol vind, zoals lezen, schrijven, knuffelen met de katten en eten zonder afgeleid te worden.
  • de auto weg gedaan. Eigenlijk was dit niet eens een echte keuze. De auto was al 24 jaar oud en zou niet zonder heel veel kosten door de APK komen. En het was toch wel even slikken om de Daihatsu waar ik al 10 jaar vrolijk in rond reed daadwerkelijk te verkopen aan een autodemontagebedrijf. Maar het besluit om geen vervangende auto aan te schaffen was gemakkelijk: ik fiets eigenlijk altijd en veel liever en het ding staat dus meer stil dan dat het rijdt. Zonde van het geld. Weg!
  • Digitaal opruimen. Niet alleen mijn fysieke ruimte wordt opgeruimd, ook de digitale ruimte kan een flinke schoonmaakbeurt gebruiken. Zowel op mijn werklaptop, als op mijn thuislaptop, iPhone en iPad ben ik aan het opruimen geslagen. Oude, niet meer relevante documenten ben ik aan het opruimen, bureaubladen heb ik leeggemaakt, apps die ik nooit gebruik heb ik verwijderd, ik heb me afgemeld van bijna alle nieuwsbrieven die ik ontving en ik ben bijna klaar met het uitzoeken van mijn twitterfavorieten (sinds 2010 bewaard!) en de relevante dingen die ik wel wil bewaren sla ik op in Evernote. Er verdwijnt heel veel ruis, waar ik onbewust toch meer last van bleek te hebben dan gedacht.

Er zijn ook een aantal gewoonten die ik graag onder de knie wil krijgen, maar die erg lastig zijn en ik weet niet of je er wel ooit 100% goed in kunt worden. Toch zijn het gewoonten waar ik zoveel mogelijk naar wil streven:

  • Mild zijn voor mezelf. Dé les die ik vorig jaar tegen wil en dank leerde, mede dankzij de mindfulness yogalessen die ik toen volgde om uit de dip te komen, en de les die ik ook nooit meer wil vergeten. Ik kan nogal streng zijn voor mezelf (wie niet) en loop mezelf daardoor regelmatig voorbij, zeg ‘ja’ als ik eigenlijk ‘nee’ moet zeggen en kan enorm kwaad op mezelf worden wanneer ik volgens mezelf ‘faal’. Heel vermoeiend en heel ongezond. Ik probeer me er dus regelmatig aan te herinneren dat ik niet altijd alles ‘moet’ en dat het soms gewoon al goed genoeg is. Verrekte moeilijk en het lukt ook niet altijd, uiteraard, maar toch helpt de focus op lief zijn voor mezelf om het net wat relaxter aan te pakken.
  • Niet oordelen. Ont-zet-tend moeilijk en eigenlijk een heel irritant voornemen. Want zodra ik doorheb dat ik oordeel, heb ik het al gedaan. Het is zo moeilijk om de wereld te bekijken zonder waardeoordelen. ‘Wat een lelijke broek’, ‘Dat zou ik zo dus niet doen’, ‘Jij bent raar’ en meer van dat soort gedachten. Ik doe mijn best om minder te oordelen over anderen en het er bewust van zijn dat ik dat doe vind ik al een goede eerste stap.
  • Even helemaal niets doen. Maar dan ook echt niets. Niet lezen, niet door de twittertimeline scrollen, niet bezig zijn met mijn to do-lijst of wat ik morgen ga eten. Een minuut, vijf minuten of misschien wel tien minuten stil zijn, stil staan en gewoon zijn. Ademhalen. Want het is gemakkelijk om elke minuut van de dag te vullen met iets nuttigs, maar daarmee hol ik mezelf nog steeds hard voorbij. Als je stilstaat, kun je jezelf horen en leer je meer over jezelf.
  • “This compassionate work, with good-hearted intention, pursued with single-minded devotion: this is greatness.” ‘How to be great’ is een recent artikel van Leo en het spreekt me heel erg aan. Niet alleen het verschil maken voor jezelf, maar je juist ook inzetten voor een ander. Een klein beetje extra moeite kan al een enorm verschil maken.

Als je denkt dat ik door bovenstaande gewoonten al compleet zen door mijn dagen zweef, dan kan ik je meteen uit de droom helpen. Er is nog voldoende chaos, drukte en stress, dingen mislukken nog steeds regelmatig en ik ben vaak genoeg nog bang of onzeker. Maar elke kleine stap die ik zet, brengt me een ietsjepietsje meer rust. En op die rust kan ik steeds gemakkelijker terugvallen als ik wel even iets te hard uit de bocht dreig te vliegen.

Advertenties

4 gedachtes over “Rust, regelmaat en reinheid: helemaal zo gek nog niet

  1. Grappig dit…nadat ik terug ben van mijn sapkuur blijk ook ik een aantal van deze stappen gezet te hebben. Elke dag afwassen en opruimen, eerder op zodat ik rustig kan ontbijten etc! Heerlijk 🙂

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s