Leren van schrijvers: interviewen voor MustReads.nl

Om te leren schrijven, moet je veel schrijven. Oefenen, experimenteren, herschrijven, schrappen, schuiven, spelen met taal. Kortom: dagelijks aan de slag met woorden. Maar om te leren schrijven, is veel lezen óók een vereiste. Dus maak ik wekelijks tijd vrij, meestal een uurtje voor mijn ogen dicht zakken terwijl ik onder mijn warme dekbed lig. En om nóg meer te kunnen leren, ga ik het ‘kunstje’ proberen af te kijken bij andere schrijvers. 

Ik vraag hen het hemd van het lijf. Over hun schrijverschap, waarom ze gelukkig worden van schrijven, wanneer schrijven eigenlijk helemaal niet tof is, wie hun werk als eerste mag lezen, hoe ze omgaan met een writer’s block, waar ze het liefst schrijven, welke tips ze hebben voor andere schrijvers. Ik ga in gesprek met schrijvers die ik bewonder en waarvan ik een hoop kan leren. En jij misschien ook. Daarom verschijnen de interviews op de populaire boekensite MustReads.nl, een hele eer!

Mijn allereerste interview is daar nu te vinden. In koffie/wijnbar Blend in Amsterdam-Oost mocht ik in gesprek met Eva Kelder, bekend van haar debuut ‘Het leek stiller dan het was‘. Haar mooiste tip vond ik:

“Doe concessies. Als je echt wilt schrijven, zul je andere dingen moet laten. Ik begrijp dat er omstandigheden zijn waardoor je niet kunt schrijven: je hebt kinderen, een baan, maar dat is geen excuus. Het is angst, je verschuilen, om maar niet te falen. Het leven zit niet altijd mee, maar je moet je nek uitsteken.”

Het interview vind je hier: ‘Ik wil dat het leven zeer doet’.

 

Geef een reactie

